Menu
Co potřebujete najít?
Úvod > Články > Finské sauny > 15 tipů jak se správně saunovat ve finské sauně

15 tipů jak se správně saunovat ve finské sauně

Články Finské sauny Saunování
30. listopadu 2019

Že je saunování zdravé, dnes už ví asi každý. Jenže stačí pár chyb a místo pocitu uvolnění vás pár minut po saunování nebo ještě v sauně, začne bolet hlava. A vy přemýšlíte, kde jste udělali chybu. Proto jsme připravili tento malý návod, po jehož přečtení vás v sauně nic nepřekvapí a užijete si ji opravdu naplno.

1. Saunujte se nazí. Úplně!

V domácí sauně to není problém, ale ve společné sauně máme tendenci se stydět. Zvláště před cizími lidmi. Někdo chodí do sauny dokonce v plavkách. Jenže to je velká chyba. Oblečení do sauny nepatří.

Pokud by textil obsahoval větší množství umělých vláken, ty se teplem rozehřejí a mohly by vás dokonce popálit.

Je potřeba, aby v sauně vaše pokožka mohla volně dýchat. Takže odhoďte stud i oblečení, ručník si roztáhněte pod sebe na saunovou lavici a posaďte se. Nebo si lehněte. Tak, jak vás bůh stvořil. Tak je to nejlepší.

2. Před saunováním se omyjte

Než vstoupíte do sauny, doporučujeme se osprchovat a omýt mýdlem. Pokud se po sprše osušíte, budete se v sauně rychleji potit. Když zůstanete mokří, saunování si užijete déle a účinky saunování ucítíte později.

Před saunováním se omyjte a saunujte se nazí

3. Saunujte se tak dlouho, dokud se cítíte dobře

V literatuře se dočtete, že doporučená doba pro saunování je 10 – 20 minut, při teplotě vzduchu kolem 90 °C. Zásadní poučka zní: pobyt v sauně by měl být krátký, ale intenzivní.

Tyto hodnoty ale vycházejí z nějakého průměru. Pro zjednodušení si pamatujte, že vhodná teplota je právě 90 °C (vyšší teploty nechte ostříleným saunařům) a v té pobývejte jen tak dlouho, jak vám to je příjemné.

Nikdy nedodržujte časový limit, o kterém jste se někde dočetli. Naslouchejte svému tělu, samo vám řekne, kdy chce saunování ukončit. Poslechněte ho. Je to váš nejlepší rádce.

4. V sauně si měňte vlhkost vzduchu

Finská sauna je charakteristická velmi suchým vzduchem. Hrajte si s vlhkostí! Je to jednoduché! Pokud máte na kamnech rozpálené saunové kameny, polévejte je během saunování vodou z naběračky.

Voda se rázem přemění v páru, ta zvlhčí vzduch, bude se vám lépe dýchat a zároveň bude saunování intenzivnější. Obláčky horké páry také můžete ovíváním ručníku nasměrovat v sauně tam, kde je budete potřebovat. Je to zábavné!

V sauně si měňte vlhkost vzduchu

5. Během saunování ležte

Dodržujte důležité pravidlo, že v sauně byste měli mít nohy, tělo i hlavu ve stejné výšce.

Sednout si do sauny tak, že sedíte na prostřední lavici, chodidla máte položené na podlaze a hlavu máte ve výšce horní lavice, je chybou! Teplotní rozdíl mezi jednotlivými částmi vašeho těla je příliš velký. To pak nezvládne regulovat teplotu a za vaši chybu se vám odvděčí závratěmi nebo úpornou bolestí hlavy.

Během saunování je nejlepší ležet, nebo si sednout na lavici s mírně pokrčenýma nohama.

Během saunování ležte

6. Ochlazení je na saunování to nejlepší

K saunovacímu cyklu neodmyslitelně patří ochlazení. To by mělo být šokové, velmi rychlé. Například skokem do vody, nebo ponořením těla do ochlazovacího bazénku.

Ochlazovna může být řešena mnoha způsoby: pro domácí použití postačí studená sprcha nebo doporučujeme polévací vědro či ochlazovací káď.

Pokud vám rychlé ochlazení nevyhovuje, klidně se ochlazujte postupně: začněte od rukou a od nohou a pomalu si je omývejte studenou vodou. Pak pokračujte k celému tělu. A hlavu klidně vynechte.

7. A znovu! A znovu! A znovu! A dost!

Jeden saunovací cyklus obsahuje pobyt v sauně a ochlazení. Doporučujeme absolvovat celkem 3 saunovací cykly. A nikdy více. Tři cykly jsou ideál.

Saunování snižuje stres a nervozitu

8. Dopřejte si relaxaci, odpočívejte

Saunování vždy ukončete odpočinkem. Ležte, relaxujte. Většinou je pro odpočinek určena zvláštní místnost – odpočívárna, doma úplně stačí lehátko. Pusťte si příjemnou hudbu a vstřebávejte účinky saunování.

Dejte svému organismu čas na to, aby nabral nové síly – v sauně dostává tělo zabrat a musí se zregenerovat. Odpočinek by měl být tak dlouhý, jako byla celková doba saunování. Když budete odpočívat déle, tady nic nezkazíte. Naopak.

9. Pijte!

V sauně se potíte a to znamená, že vaše tělo vylučuje společně s vodou i toxické látky a minerální soli. Proto je nutné dodržovat pitný režim. I když máte žízeň během saunování, nebojte se napít. Vaše tělo si samo řekne, kdy chce tekutiny doplnit. Respektujte ho.

Při saunování dodržujte pitný režim

A co k pití? Nejlepší jsou ovocné či zeleninové šťávy, minerálka, ale postačí i obyčejná voda. Pijte to, na co máte chuť. Ale vyhněte se alkoholickým nápojům. Ty do sauny nepatří.

10. Stres nechte venku

Do sauny nechoďte rozčilení. Vyhraďte si ve svém denním plánu čas na relaxaci a odpočinek. Počítejte s tím, že kompletní saunování + odpočinek vám zabere klidně i dvě hodinky.

Během té doby se soustřeďte sami na sebe, nemluvte, nerozptylujte a nemyslete na práci. Užívejte si a dejte svému tělu čas nabrat nové síly. Ono vám to v dobrém vrátí.

Jít do sauny se vztekem pulzujícími spánky a bušícím srdcem by bylo velkou chybou, která by se vám mohla hořce nevyplatit. Vaše tělo by nemuselo nápor horka, a tím pádem i další zvýšení krevního tlaku, zvládnout.

11. Plný žaludek do sauny nepatří

Najezte se alespoň 1 – 2 hodiny před saunováním. Vaše tělo má v sauně dost práce s termoregulací, nezatěžujte ho ještě tím, že žaludek musí navíc zpracovávat váš bohatýrský oběd. V extrémním případě by se vám mohlo udělat během saunování špatně. I takové případy se už staly.

Ale na druhou stranu mít prázdný a kručící žaludek, také není správné.

Saunujte se pravidelně

12. Dýchejte ústy

Ve finské sauně je suchý vzduch. To už jsme si řekli. Proto je nejlepší dýchat ústy. Kdybyste dýchali nosem, rychle by se vám vysušila sliznice a pravděpodobně by vás začala bolet hlava.

Při dýchání ústy se můžete před příliš horkým vzduchem chránit tím, že si dlaní překryjete nos a před pusou vytvoříte z prstů „mističku“, skrz kterou dýcháte.

Pokud máte biosaunu, tam můžete bez obav dýchat nosem. Je v ní totiž vyšší vlhkost a nižší teplota vzduchu.

Saunujte se v zimě i v létě

13. Saunujte se pravidelně

Aby mělo saunování maximální účinky na vaše zdraví, měli byste si sestavit saunovací plán. Ve Skandinávii lékaři doporučují saunovat se každý den.

My ve střední Evropě jsme trochu opatrnější a lékaři vám většinou poradí saunovat se 2 až 3 krát v týdnu. Frekvence zde je však velmi individuální a na někoho by mohlo být saunování obden příliš náročné. I zde tedy platí, řiďte se tím, co vám říká vaše tělo, nepřemáhejte se.

Pravidelnost je velmi důležitá. Dá vašemu tělu řád a naučí ho určitý rytmus. Bude tak schopno lépe bojovat s nemocemi a nepříznivými vlivy.

14. Saunujte se v zimě i v létě

Spousta lidí se mylně domnívá, že saunovací sezóna je jen v zimě. V lepším případě i na podzim. To je ale velká chyba.

Letní saunování vylepší vašemu tělu jeho termoregulační schopnosti. Budete tak lépe zvládat letní horka a budete se méně potit. V létě budete v sauně jednodušeji hubnout do plavek, získáte hladší a pevnější pokožku.

Takže naše rada zní: saunujte se po celý rok!

Při saunování dodržujte pravidla

15. Masírujte se. Nejlépe vzájemně!

Lepší prokrvení pokožky během saunování docílíte jednoduše tím, že se budete masírovat. K tomu slouží například tradiční březové větvičky, kterými se jemně pošleháváte. Tím se uvolňují aromatické silice z listů.

Dalším osvědčeným způsobem je masírování kartáčem nebo žínkou.

Po saunování se můžete někdy setkat s vysušenou pokožkou. Proto ji ošetřete oblíbeným tělovým krémem nebo olejem.

A to nejdůležitější jsme si nechali nakonec: saunování si užívejte naplno. Zapomeňte na všechny starosti a trápení. Jen tak vám sauna poskytne maximální účinky. Jen tak si opravdu odpočinete a ze sauny vyjdete jako znovuzrození. Slibujeme!

Podobné články
Zpět na výpis článků